2. Werving

Publicatie werving: Vrouwen die zich via (sociale) aanmelden voor het onderzoek zijn ouder dan vrouwen die zich aanmelden via de huisarts. 

Originele publicatie:

Van der Worp H, Loohuis AMM, Flohil I, Kollen BJ, Wessels NJ, Blanker MH. Recruitment through media and general practitioners resulted in comparable samples in an RCT on incontinence. Journal of Clinical Epidemiology (online first: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2019.12.001)

Samenvatting voor een breed publiek:

Vaak vragen huisartsen of fysiotherapeuten aan hun patienten of ze deel willen nemen aan een onderzoek. Bij URinControl kregen vrouwen ook de kans om zichzelf aan te melden via de website. Ze zagen dan een aankondiging van het onderzoek in de krant of via facebook of twitter. Op deze manier konden deden vrouwen mee die normaal misschien niet naar een zorgverlener gaan voor ongewild urineverlies.

Voor de betrouwbaarheid van het onderzoek was het belangrijk om te weten of de vrouwen die zich via de huisarts of via de (sociale) media hadden aangemeld, wel vergelijkbaar waren. Dat wil zeggen, dat de ene groep niet veel meer last had van ongewild urineverlies of een slechtere kwaliteit van leven had. Dat kan namelijk vertekening van de resultaten geven. Uit onze vergelijking van deze twee groepen vrouwen, blijken er geen verschillen te zijn, behalve de leeftijd. Vrouwen die zich via (sociale) media aanmelden waren gemiddeld 5 jaar ouder. De ernst van het ongewild urineverlies, de kwaliteit van leven en andere factoren gemeten bij aanvang van de studie bleken gelijk.

Deze studie laat zien dat werving via (sociale) media goed gebruikt kan worden voor het vinden van deelnemers voor een onderzoek. Met name voor onderzoek naar aandoeningen waar veel taboe op heerst, waarbij vrouwen schaamte ervaren om naar de dokter te gaan.

 

Ook benieuwd naar hoe patienten een app hebben ervaren? En naar de werkzaamheid van de app na 4 maanden? Deze resultaten zijn geaccepteerd door wetenschappelijke tijdschriften en worden binnenkort gepubliceerd. Houd de website in de gaten! Automatisch een update ontvangen? Schrijf je dan in via “Blijf op de hoogte” in de rechterbalk .