2. Werving

Vrouwen die zich via (sociale) media aanmelden voor het onderzoek zijn gemiddeld iets ouder, maar verder vergelijkbaar met vrouwen die zich aanmelden via de huisarts. 

Originele publicatie:

Van der Worp H, Loohuis AMM, Flohil I, Kollen BJ, Wessels NJ, Blanker MH. Recruitment through media and general practitioners resulted in comparable samples in an RCT on incontinence. Journal of Clinical Epidemiology (online first: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2019.12.001)

Samenvatting voor een breed publiek:

Vaak vragen huisartsen of fysiotherapeuten aan hun patienten of ze deel willen nemen aan een onderzoek. Bij URinControl kregen vrouwen daarnaast ook de kans om zichzelf aan te melden via de website. Bijvoorbeeld na een aankondiging van het onderzoek in de krant of via facebook of twitter. Op deze manier konden deden vrouwen mee, die normaal misschien niet met hun klachten naar een zorgverlener gaan.

Voor de betrouwbaarheid van het onderzoek is het belangrijk om te weten of de vrouwen die zich via de huisarts of via de (sociale) media hadden aangemeld, vergelijkbaar waren. Dat wil zeggen, of de ene groep niet veel meer last had van ongewild urineverlies of een slechtere kwaliteit van leven had. Dat kan namelijk vertekening van de resultaten geven. Na vergelijking van deze twee groepen vrouwen, blijken er geen verschillen te zijn, behalve de leeftijd: vrouwen die zich via (sociale) media aanmelden waren gemiddeld 5 jaar ouder. De ernst van het ongewild urineverlies, de kwaliteit van leven en andere factoren gemeten bij aanvang van de studie bleken gelijk.

Deze studie laat zien dat werving via (sociale) media goed gebruikt kan worden bij het vinden van geschikte deelnemers voor een onderzoek. Dit is met name belangrijk voor onderzoek naar aandoeningen waar veel taboe op heerst, waarbij vrouwen schaamte ervaren om naar de dokter te gaan.

Ook benieuwd naar hoe patienten het gebruik van de app ervaren?

Lees dan onze volgende publicatie over Mening van patienten